Keuze voor een onderdoorgang bij De Vork
De keuze voor de onderdoorgang bij De Vork is een jarenlang proces. Op verschillende momenten in het proces zijn er door de gemeenteraad besluiten genomen die uiteindelijk geleid hebben tot de keuze voor een onderdoorgang. Op deze pagina vindt u een overzicht van alle documenten en keuzemomenten.
- Onderzoek naar ongelijkvloerse kruisingen
- Overleg met de provincie
- Onderdoorgang als middel om autogebruik te verminderen
- Maken van een ontwerp voor een onderdoorgang bij De Vork
- Volgende stappen
- Hoe gaat de onderdoorgang eruit zien?
De gemeenteraad heeft in 2021 in het Integraal Programma van Eisen (openen) de voorkeur uitgesproken voor het verleggen van de N229, om de nieuwe wijk heen. Daarbij was duidelijk dat dat waarschijnlijk niet zou lukken voor Kersenweide gebouwd zou worden. Daarom heeft de raad ook gekozen om te onderzoeken of er een ongelijkvloerse kruising gemaakt kan worden.
Er zijn daarvoor meerdere locaties onderzocht. Ook is onderzocht of een brug over de N229 of onderdoorgang onder de N229 de beste oplossing is. De variantenstudie is terug te lezen in de Gebiedsvisie op pagina 54 t/m 58 (openen). En een verder geconcretiseerde uitwerking hiervan in het masterplan onder andere op pagina 50 en 88 (openen).
De gemeenteraad is betrokken geweest bij de onderzoeken naar een ongelijkvloerse kruising. Zo heeft er een presentatie plaatsgevonden op 24 september 2021 (openen) over de verschillende varianten voor een ongelijkvloerse kruising bij de N229. Op 14 december 2021 (openen) zijn zij hier nogmaals over geïnformeerd tijdens een informatieavond. Op 10 februari 2022 is er nogmaals een presentatie gegeven (openen) tijdens een politieke avond, waarin de keuze voor een onderdoorgang bij De Vork is toegelicht. Ook is een webinar georganiseerd voor inwoners waar de keuze voor de onderdoorgang is uitgelegd. U kunt de webinar terugkijken: Kersenweide op weg naar realisatie, 24 mei 2023
Op basis van de in de Gebiedsvisie (openen) opgenomen oplossing voor een ongelijkvloerse kruising ter plaatse van De Vork, zijn er gesprekken gevoerd met de provincie Utrecht. Met de provincie is (als eigenaar van de N229) gekeken naar de technische en praktische mogelijkheden.
Tijdens deze overlegperiode (gedurende 2022 tot medio 2023) heeft de provincie nog een andere variant voorgesteld: het verdiept aanleggen van een gedeelte van de N229, gelegen tussen de twee bestaande kruispunten (Singel en Zeisterweg). De provincie heeft deze oplossingsrichting nader onderzocht waarbij het ontwerp uitgaat van een circa 6 m diepe tunnelbak van circa 300 m lang met in het midden een gesloten deel (maaiveld) van 40 m breed. De ligging van dit gesloten deel ligt ruim 50 meter noordelijker dan de oplossing van De Vork en sluit niet aan op bestaande infrastructuur aan de oostzijde van de N229. Dit ontwerp heeft de provincie ook laten begroten en kwam uit op een investering van ruim 18,6 miljoen euro (excl. btw en prijspeil 2022). Dit bedrag betreft uitsluitend de kosten voor aanleg van een tunnelbak. De kosten van ontwerp, aanleg, wegaanleg, voorbereiding en tijdelijke maatregelen etc. zitten daar niet in. De provincie heeft op basis van haar onderzoek geconcludeerd dat de tunnelvariant onhaalbaar is en kan geen middelen beschikbaar stellen om dit alternatief te maken.
Daarom is een ongelijkvloerse kruising ter plaatse van De Vork in 2023 definitief opgenomen in het Masterplan Kersenweide (openen). Hiervoor is met verschillende vakafdelingen van de provincie overleg geweest over het verkeerskundig ontwerp van de gekozen oplossing.
Naast de ruimtelijke inpasbaarheid van ongelijkvloerse kruisingen voor fietsers en voetgangers is ook de invloed van goede fietsverbindingen op autogebruik en parkeren onderzocht. In de mobiliteitstoets (bijlage 19 en 20, bijlagen toelichting) van het bestemmingsplan Kersenweide zijn de resultaten terug te lezen. Hieruit blijkt dat een onderdoorgang bij de Vork in combinatie met een aantal andere maatregelen een goede manier is om duurzame mobiliteit te stimuleren, autogebruik te verminderen en een lagere parkeernorm te verantwoorden.
Het Masterplan Kersenweide (openen) is in juli 2023 vastgesteld door gemeenteraad. Daarin wordt de onderdoorgang ter plaatse van De Vork nogmaals bevestigd: “Ter plaatse van De Vork wordt de provinciale weg circa 2 m verhoogd en wordt een langzaam verkeersroute 1 m verdiept onder de weg door getrokken. Om een zo aangenaam mogelijke verbinding te realiseren is de doorgang van deze verbinding tenminste 15 m breed en waaieren de wanden uit onder het viaduct. Omdat de onderdoorgang half verdiept en breed wordt aangelegd en de N229 wordt verhoogd, ontstaat er een doorkijk vanuit Odijk naar ‘t Burgje en de Kersenweide en vice versa. Dit versterkt de relatie tussen de woongebieden, neemt het gevoel van onveiligheid van een onderdoorgang weg en vermindert de barrièrewerking van de N229 voor langzaam verkeer.”
Momenteel wordt gewerkt aan een ontwerp voor de onderdoorgang. Dit jaar is dat op verschillende momenten besproken met zowel inwoners als de gemeenteraad.
- Bewonersavonden over het ontwerp
Er zijn twee bewonersavonden (maart en mei 2024). georganiseerd waarbij omwonenden van de plek waar de onderdoorgang komt input konden geven en vragen konden stellen over het ontwerp. Informatie bewoneravond 6 maart 2024 (openen) en informatieavond bewonersavond 21 mei 2024 (openen).
- Raadsbijeenkomst met omwonenden 13 juni 2024
De gemeenteraad heeft een gesprek georganiseerd met bezorgde omwonenden. Hier hebben bewoners hun visie op de onderdoorgang gegeven en heeft de gemeenteraad informatie kunnen ophalen om hun standpunt te bepalen over de onderdoorgang. (open informatieavond)
- Schriftelijke vragen van de raad
Naar aanleiding van de bewonersavonden en de raadsbijeenkomst hebben fracties uit de gemeenteraad aanvullende schriftelijke vragen gesteld. Bekijk de vragen en antwoorden van de CDA (openen), P21 (openen) en VVD (openen).
- Onderzoek naar een vierde variant
Naast de drie varianten uit de oorspronkelijke gebiedsvisie is een vierde variant onderzocht naar aanleiding van de bovenstaande drie punten. In deze variant (openen) blijft de weg op het bestaande niveau, terwijl het fietspad dieper onder de weg door wordt aangelegd.
- Motie over de vierde variant
Het CDA heeft op 4 juli 2024 een motie (openen) ingediend in de raadsvergadering om meer varianten voor de onderdoorgang alsnog te laten uitwerken en doorrekenen:
o De verdiepte variant waarbij de N229 niet met twee meter wordt opgehoogd.
o Een tussenvariant waarbij de N229 niet met twee meter, maar met slechts één meter wordt opgehoogd.
o Een onderdoorgang van de N229 voor het gemeentehuis bij de kruising met de Singel.
o Een onderdoorgang van de N229 bij de kruising met de Zeisterweg.
De motie is met 3 stemmen voor en 12 stemmen tegen verworpen. Daarmee blijft het ontwerpproces hetzelfde.
- Verzoek tot inlichtingen
Tijdens de informatieavond op 28 november 2024, ter voorbereiding op de politieke avond rond het bestemmingsplan voor de Kersenweide, kwam wederom de onderdoorgang ter sprake. De fractie CDA heeft aanvullende schriftelijke vragen . Bekijk de vragen en antwoorden van de CDA (openen).
In de eerste helft van 2025 wordt er een definitief ontwerp aan de gemeenteraad voorgelegd voor besluitvorming. Inwoners zijn dan in de gelegenheid om bij de gemeenteraad in te spreken om hun mening over het ontwerp te delen.
Als de raad besluit het ontwerp vast te stellen, kunnen we de voorbereidingen treffen voor de bouw van de onderdoorgang. We verwachten in 2027 te kunnen starten met de bouw.
Op dit moment werken we een ontwerp voor de onderdoorgang. Er zijn al twee bewonersavonden geweest voor omwonenden (maart en mei 2024). Zo konden omwonenden input leveren voor het maken van het ontwerp en blijven omwonenden op de hoogte van de onderdoorgang. U kunt de stukken teruglezen van de eerdere bewonersavonden (maart en mei) over de onderdoorgang.
De gemeente werkt aan de verdere detaillering van de onderdoorgang en de openbare ruimte. Zodra het bestemmingsplan wordt vastgesteld, organiseert de gemeente een nieuwe informatieavond voor inwoners. Dit zal in het voorjaar van 2025 zijn.