-
-
Het bouwrijp maken van het eerste deelplan start op zijn vroegst eind 2024, begin 2025.
Het duurt zo lang omdat bij de ontwikkeling van een woningbouwlocatie heel veel verschillende soorten onderzoeken moeten worden uitgevoerd. De meeste onderzoeken zijn uitgevoerd. Op basis daarvan is een ontwerp gemaakt en vervolgens is dat ontwerp in een juridisch plan vertaald, zijnde een ontwerpbestemmingsplan. Dit ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen. Op het ontwerp zijn ca. 30 zienswijzen ingediend die op dit moment verwerkt worden.
-
-
Dorps betekent enerzijds vooral veel laagbouw, veel afwisseling in woonstijlen, woonvormen en gevels. Maar ook wel weer een zekere eenheid binnen die verscheidenheid. De openbare ruimte kenmerkt zich dan door smalle wegprofielen en straatjes, kleine pleinen verspreid over het gebied.
-
-
Een definitieve bouwfasering is er op dit moment nog niet. Voor nu wordt gedacht aan het eerste gebied wanneer je vanuit de N229 (aan de noordzijde) Kersenweide binnenrijdt. De verwachting is dat vanaf de N229 wordt gestart, maar of dat over de volle breedte is, is nog niet bekend.
-
-
We gaan niet bij de hoogspanningsmasten bouwen, want onder en direct naast een hoogspanningstracé en -mast mag niet gebouwd worden.
-
-
In Nederland komt er geen grond bij omdat we niet meer inpolderen. Dus moeten we bouwen op grond die er wel is. Veel grond in Kersenweide is geen natuur-, maar cultuurgrond. Gronden die al eeuwen door boeren worden gebruikt. Deze gronden kunnen hogere of minder hoge natuurwaarden in zich hebben.
-
-
De locatie van Kersenweide (voorheen Odijk-West) is niet nieuw. Ruim 10 jaar geleden werd al nagedacht over de ontwikkeling op de deze locatie.
De locatie ligt ten westen van de N229. Met de vaststelling van de Gebiedsvisie Kersenweide krijgt de bouwlocatie een wat definitievere vorm en ligt de locatie hoofdzakelijk ten noorden van ’t Burgje (in het zuiden) en ten zuiden van het Raaphofsebos (in het noorden).
-
-
Voor de gemeente Bunnik is dit wel nog steeds het doel. Deze weg vormt immers een barrière tussen Odijk-dorp en Kersenweide. Maar de weg is van de provincie en die zal uiteindelijk moeten besluiten of de weg wel of niet wordt omgelegd en zo ja, hoe.
-
-
De gemeente is al geruime tijd in gesprek met alle grondeigenaren in het gebied. De gronden zijn nog niet aangekocht.
-
-
Nee, er komen ook sociale huurwoningen en huurwoningen in de vrije sector (middensegment). Te weten: 360 huurwoningen in het sociale segment en 60 huurwoningen in het middeldure segment.
Dit is de voorziene verdeling:
- 30% sociale huur (= 360 won.), waarvan:
- 120 rijwoningen en 240 2 en 3 kamer appartementen
- 40% middelduur (= 480 won.), waarvan:
- 60 grondgebonden woningen en appartementen tot circa € 1.050,-/mnd.
- 360 rijwoningen tot € 405.000,- VON
- 60 koopappartementen tot € 355.000,- VON
- 30% duur, vrije sector (= 360 won.), waarvan:
- 110 rijwoningen
- 160 2^1 kap woningen
- 30 vrijstaande woningen
- 60 vrije kavels
-
-
Nee, u kunt zich nog niet inschrijven voor een huur- of koopwoning.
Als het bestemmingsplan Kersenweide onherroepelijk is, starten de voorbereidingen voor het bouwrijp maken van het eerste deelplan. Gelijktijdig gaan de marktpartijen per deelplan de bouwplannen uitwerken om de omgevingsvergunning aan te vragen. Gaandeweg dit proces wordt bepaald wanneer er ingeschreven kan worden op de huur- en koopwoningen. Met de nieuwsbrief houden wij u uiteraard op de hoogte.
Voor de sociale huurwoningen verloopt de inschrijving via Woningnet of één van de woningcorporaties die straks betrokken zijn bij Kersenweide.
De verkoop van koopwoningen en de verhuur van woningen in het vrije sector huursegment gebeurt t.z.t. door verschillende makelaars of projectontwikkelaars.
-
-
Bij de realisatie van Kersenweide is aandacht voor wonen en zorg voor ouderen. De gemeente wil graag woonconcepten in Kersenweide die ervoor zorgen dat ouderen langer en prettig zelfstandig kunnen blijven wonen. Met een aantrekkelijk aanbod van geclusterde woningen en woonvormen waar wonen ook gecombineerd kan worden met zorg, een “Knarrenhofachtig” concept kan hier onderdeel vanuit maken.
In het najaar van 2024 hebben er drie dialoogsessies plaats gevonden met relevante partijen, waaronder een vertegenwoordiging van inwoners, over wonen, zorg en ouderen in Kersenweide. Ook inwoners van Bunnik die zich hebben aangesloten bij Stichting Knarrenhof waren hier in vertegenwoordigd.
Bouw door projectontwikkelaars
De gemeente bouwt zelf geen woningen, dat doen de projectontwikkelaars. Het bestemmingsplan is in december 2024 door de gemeenteraad vastgesteld. De volgende stap is het uitwerken van de verkaveling waarna de ontwikkelaars starten met het uitwerken van het eerste deelplan van Kersenweide. De uitkomsten van de dialoogsessies worden hierin meegenomen.
Hoe de invulling van het woningprogramma er precies gaat uitzien is op dit moment nog niet bekend. In Kersenweide komen vrije kavels waarop particulieren een Knarrenhof kunnen realiseren.
Stichting Knarrenhof
Er zijn inwoners van Bunnik die zich hebben aangesloten bij Stichting Knarrenhof. Bij hen kunt ook terecht voor informatie of om u aan te sluiten bij genoemde Stichting.
-
-
In de sociale huur krijgen inwoners uit de gemeente Bunnik voorrang.
Sinds 2024 kan de gemeente, net als bij sociale huurwoningen, voorrangsregels bepalen voor koopwoningen met een v.o.n. prijs tot 390.000 (betaalbaarheidsgrens).
Een deel van die betaalbare koopwoningen zal met voorrang worden toegewezen aan inwoners uit de gemeente Bunnik. Zo hopen we dat er binnen de gemeente (sociale huur) woningen vrij komen, waar woningzoekenden weer kunnen wonen. Het andere deel is bereikbaar voor inwoners buiten de gemeente.
-
-
In Kersenweide worden GEEN flexwoningen geplaatst dus ook niet voor statushouders.
De gemeente Bunnik moet aan de jaarlijkse taakstelling voldoen en daarom statushouders huisvesten. Daarom wordt ongeveer de helft van de 48 flexwoningen die bij het gemeentehuis geplaatst gaan worden toegewezen aan statushouders.
Klik op de link voor meer informatie over de flexwoningen: https://www.bunnik.nl/projecten/flexwoningen
-
-
De woningnood is groot, dus er is meer nodig dan deze 1200 woningen, maar over nog meer bouwen is nu nog geen raadsbesluit genomen.
-
-
Het woningbouwprogramma omvat 30% sociaal, waarvan 120 grondgebonden en 240 appartementen, 40% middensegment (waarvan 60 huurappartementen en 420 koopwoningen tot circa 400.000,- VON) en 30% duur (woningen vanaf 400.000,- VON). Kortom, zowel sociale huurwoningen als duurdere koopwoningen in verschillende prijsklassen.
-
-
Er wordt voor alle inkomensgroepen gebouwd met de nadruk op de wat oudere inwoners (55 plus) en jonge gezinnen. Ook zal er aandacht zijn voor jongeren en starters op de woningmarkt, zowel in de sociale huur als in de koopsector.
-
-
De gemeente Bunnik wil op termijn de N229 omleggen, omdat de weg een barrière vormt tussen Odijk-dorp en Kersenweide. Ook heeft het onze voorkeur om de huidige weg dan 50 km/h te maken. Echter, de weg is van de Provincie dus die bepaalt of de weg omgelegd gaat worden en wat de maximale snelheid is op de N229. Op korte termijn gaat de Provincie de weg niet omleggen.
We zorgen voor goede fietsroutes in en vanuit Kersenweide. Ook komt er een nieuwe fietsonderdoorgang ter hoogte van De Vork (onder de N229 door). Zo ontstaat een snelle verbinding van Kersenweide naar de kern Odijk en vice versa.
-
-
De provincie Utrecht is eigenaar van deze weg en zij wil vooralsnog deze weg niet verleggen. De gemeente maakt op ambtelijk en bestuurlijk niveau waar mogelijk en zinvol de verlegging bespreekbaar. In alle gemeentelijke beleids- en projectdocumenten wordt de wens tot verlegging van de N229 genoemd en uitgedragen.
-
-
Om Kersenweide te verbinden met het bestaande dorp, wordt de N229 op drie plekken aangepast. De kruisingen met de Singel en de Zeisterweg en ter hoogte van De Vork komt een fietsonderdoorgang. De gemeente heeft via een akoestisch onderzoek het effect van deze wijzigingen op het geluid van de N229 onderzocht. Dit heeft geleid tot een maatregelenpakket om meer geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen.
Akoestisch onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat na wijzigingen aan de weg, het geluid voor aanwonenden met 2 tot 3 dB toeneemt. Dat is een beperkte toename, maar niet wenselijk. De gemeente heeft daarom een onderzoek naar geluidbeperkende maatregelen laten uitvoeren om te voorkomen dat bewoners meer geluidsoverlast ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat de maatregelen op meerdere plekken ook voor een afname van de huidige geluidsbelasting zullen zorgen. Donderdag 29 februari is het akoestisch onderzoek tijdens de politieke avond van de gemeenteraad besproken.
Geluidbeperkende maatregelen
Het maatregelenpakket bestaat uit een geluidsreducerend wegdek, geluidsschermen en een scherm van 1 meter hoog, voorzien van een speciaal dempingsprofiel. Een dergelijk maatregelenpakket kan de geluidsoverlast op de N229 uiteraard niet helemaal wegnemen. Om de bouw van nieuwbouwwijk Kersenweide, aan deze provinciale weg, mogelijk te maken, heeft het college een ontheffing aangevraagd. Een zogenaamd “hogere waarde-besluit”. Bij de ontwikkeling van Kersenweide onderzoekt en toetst de gemeente of de geluidsbelasting in de woningen onder de toegestane geluidswaarde blijft. Indien nodig voert de gemeente noodzakelijke aanpassingen aan de bestaande gevels uit en betaalt deze ook.
Het omleggen van de N229 is een lang gekoesterde wens van veel inwoners. De gemeente heeft deze ambitie ook. Al geruime tijd voert de gemeente gesprekken hierover met de provincie, die eigenaar is van de weg. Op dit moment lijkt dit (financieel) niet haalbaar. Desondanks blijft de gemeente lobbyen bij de gemeente voor verlegging van de weg.
-
-
De gemeente heeft geprobeerd om de N229 te verleggen. Dat is helaas niet gelukt. De gemeente heeft ook een verantwoordelijkheid om inwoners een betaalbare woning te bieden. Veel inwoners van onze gemeente en in de regio zoeken al heel lang naar een fijne woning. We kunnen daarom niet wachten totdat de N229 verlegd wordt.
-
-
Invloed uitoefenen op het nemen van een besluit over eigendommen van een ander bestuursorgaan is niet gebaseerd op juridisch advies. Invloed uitoefenen is een politieke activiteit en omvat vooral lobbyen bij bestuurders en politici.
-
-
We hebben regelmatig contact met onze buurgemeenten, zoals Wijk bij Duurstede. Samen dragen we het verhaal en de kansen van onze regio uit.
-
-
Deze zorg is bij iedereen (ook de provincie) bekend, en vooralsnog mogen de omliggende gemeenten niet groeien c.q. uitbreiden.
-
-
Ja, voor het bestemmingsplan Kersenweide is een geluidsonderzoek uitgevoerd en hebben verkeerskundige gekeken wat de beste manier is om de verkeersafwikkeling te organiseren. Kersenweide leidt enkel tot meer verkeersbewegingen op het kruispunt bij de Singel, en daarmee ook tot een toename van het geluid op deze locatie. Op de weg tussen de twee kruisingen verwachten we geen significante toename van verkeer. Autoverkeer zal richting de A12 gaan, of richting Houten.
Uit het geluidsonderzoek blijkt dat na wijzigingen aan de weg, het geluid voor aanwonenden op een paar plekken met 2 tot 3 dB toeneemt. Dat is een beperkte toename, maar niet wenselijk. De gemeente voert daarom maatregelen uit om het geluid te beperken. Zo willen we voorkomen dat bewoners meer geluidsoverlast ervaren als gevolg van Kersenweide of de aanleg van de onderdoorgang. Uit het onderzoek blijkt dat de maatregelen op veel plekken ook voor een afname van de huidige geluidsbelasting zullen zorgen.
-
-
Informatie over de alternatieve oplossingen voor de fiets- en wandelverbindingen is omschreven en beargumenteerd in de Gebiedsvisie Kersenweide (2022). Uit alle mogelijke oplossingen is uiteindelijk de onderdoorgang bij De Vork als beste oplossing naar voren gekomen.
-
-
-
De gemeente heeft vanaf de start van het project geprobeerd zo veel mogelijk mensen te bereiken. Dat doen we met onze speciale projectwebsite, onze projectnieuwsbrief met inmiddels ruim 800 abonnees, informatiezuilen in het gemeentehuis, meerdere webinars voor inwoners en inloopmomenten. De wethouder spreekt ook met veel bewoners persoonlijk, thuis of op kantoor.
-
-
Ook andere gemeenten maken plannen voor woningbouw of het verbeteren van fiets- of wandel infrastructuur. We overleggen daarom regelmatig met onze buurgemeenten om plannen op elkaar af te stemmen. We houden waar mogelijk rekening met toekomstige ontwikkelingen.
De gemeente Bunnik maakt ook een omgevingsvisie. In de omgevingsvisie kijken we vooruit naar hoe de dorpen en het buitengebied er in 2040 uit moeten zien. In de omgevingsvisie willen we alle ontwikkelingen in onze gemeente en in de regio op een goede manier aan elkaar koppelen.
-
-
De huidige ligging van de N229 vormt momenteel de barrière tussen het bestaande Odijk en de nieuwe uitbreiding Kersenweide, omdat het een drukke provinciale weg is. Door de aanleg van een onderdoorgang willen we juist een veilige en directe verbinding met het centrum van Odijk creëren en zo de huidige barrièrewerking van de weg tegengaan. Samen met omwonenden wil de gemeente het ontwerp voor de onderdoorgang uitwerken. Daarbij kijken we samen met bewoners ook naar het beperken van de barrière.
We maken in Kersenweide geen nieuwe winkelvoorzieningen. We vinden het belangrijk dat inwoners van Odijk elkaar tegen komen en ontmoeten. Daarom maken we het aantrekkelijk om gebruik te maken van bestaande winkels op en rond De Meent.
-
-
De gemeente streeft ernaar om de N229 te verleggen. Omdat dit op korte termijn nog niet gerealiseerd kan worden, wordt Kersenweide op twee locaties aangesloten op het omliggende wegennet (bij het gemeentehuis op de N229, en ten zuiden van Kersenweide op de N410).
Voor fietsers worden door de wijk doorgaande fietsroutes gemaakt richting Odijk, station Bunnik en station Houten.
We werken hard om de aanleg van alle fietsroutes gelijk te laten lopen met ontwikkeling van de eerste bouwvelden.
De wegen in het plangebied zijn woonstraten. Alleen bestemmingsverkeer zal door de wijk rijden. Langs de woonstraten liggen trottoirs voor voetgangers tenzij er zo weinig auto’s rijden dat er menging van alle verkeersdeelnemers mogelijk is (bijvoorbeeld bij een erfje of bij een doodlopende straat).
-
-
Er zijn in de toekomst 3 verbindingen voor fietsers en voetgangers vanuit Kersenweide naar de kern Odijk, te weten:
-
Gelijkvloerse kruising N229 bij het kruispunt met de Singel (via stoplichten)
-
Ongelijkvloerse kruising N229 (onderdoorgang) bij De Vork
-
Gelijkvloerse kruising N229 bij het kruispunt met de Zeisterweg (via stoplichten)
-
-
Het streven is om de N229 om te leggen en daarna de huidige weg af te waarderen naar 50 km/h. Omdat dit niet op korte termijn haalbaar is, is het belangrijk veel aandacht te besteden aan de oversteeklocaties voor het langzaam verkeer naar Odijk en naar de OV-haltes. De plannen voor de omlegging van de N229 zijn niet concreet vastgelegd, maar bij de twee bestaande kruispunten kunnen fietsers nu al veilig oversteken (door de plaatsing van stoplichten). Daarnaast realiseren we voor langzaam verkeer een ongelijkvloerse onderdoorgang (onder de weg door) ter hoogte van De Vork.
Het kruispunt met de N229 zal sowieso anders worden ingericht. Er komt een extra tak bij (naar Kersenweide). Voor fietsers komt er aan de noordzijde een vrijliggend fietspad naar de verkeerslichten.
-
-
Er komt geen nieuwe busverbinding door de wijk. De huidige regionale buslijn over de N229 ligt optimaal voor zowel de kern van Odijk als voor Kersenweide.
De provincie heeft in haar OV-Toekomstbeeld aangegeven dat de huidige openbaar vervoer-as Utrecht-Bunnik-Odijk-Wijk bij Duurstede versterkt gaat worden naar een ‘regionale corridor’. Doel is om snel, veilig en makkelijk met de bus, tram of regiotaxi naar elke plek in onze provincie te kunnen reizen.
De gemeente heeft het voornemen om de buslijn Houten-Odijk-Zeist via Kersenweide te laten rijden. Loop- en fietsroutes worden georiënteerd op de bushaltes van de regionale corridor.
-
-
Ja, er komen deelauto's. Bij de ontwikkeling van Kersenweide wordt ingezet op lage parkeernormen en ligt er een accent op het stimuleren van lopen en fietsen.
-
-
In overleg met de Provincie Utrecht is afgesproken om 20% minder parkeerplaatsen aan te leggen dan de gemeentelijke nota parkeernormen voorschrijft. Het aantal parkeerplaatsen is afhankelijk van het aantal en het type woningen. In de gemeentelijke nota Parkeernormen zijn verschillende normen opgenomen voor bijvoorbeeld vrijstaande woningen, appartementen enzovoort. Een deel van het parkeren zal plaatsvinden op eigen terrein van de woning en een deel van het parkeren vindt plaats in de openbare ruimte. Bij de ontwikkeling wordt voor elk deelgebied een parkeertoets gemaakt om te bepalen of er voldoende parkeerplaatsen zijn. Daarnaast zullen parkeerplaatsen worden aangelegd voor (elektrische) deelauto's.
-
-
Wanneer bij een woning een parkeerplaats op eigen terrein is aangegeven dan wordt ervan uitgegaan dat deze ook als zodanig wordt gebruikt. Deze parkeerplaatsen worden namelijk ook in de parkeertoets meegerekend. Wanneer veel inwoners hun eigen parkeerplek niet gebruiken kan er in de betreffende buurt een parkeerprobleem gaan ontstaan. Het is in elk geval niet toegestaan om de parkeerruimte op eigen terrein te gebruiken voor andere doeleinden (opslag goederen of inrichten als tuin).
-
-
Bij de openbare parkeerplaatsen komen laadpalen voor elektrische auto’s. Hoeveel laadpalen dat zijn is nu nog niet bekend maar er wordt rekening gehouden met de toename van het aantal elektrische auto’s.
-
-
Het is op voorhand nog niet te zeggen of er fietsoplaadplekken komen. Wij zien hiervoor kansen bij OV-haltes en bij eventuele voorzieningen in de wijk.
-
-
Uit het oogpunt van verkeersveiligheid en kwaliteit voor fietsers en voetgangers is de maximumsnelheid in de wijk 30 km/h. Door het voorkomen van lange rechte wegen en (zo nodig) snelheidsremmende maatregelen wordt de snelheid van het autoverkeer in de wijk beperkt. Alleen aan de randen van de wijk kan het noodzakelijk zijn om (een deel van) een weg 50 km/u te maken wanneer er veel autoverkeer op rijdt. Langs een 50 km/u-weg komen altijd vrijliggende fietsvoorzieningen.